impelimps sted

en imp krysser sitt nett

Forbauset

Posted by impelimp den april 17, 2007

Jeg blir ofte det. Forbauset. Det er akkurat som jeg har skjønt veldig mye i utrolig mange år, men etterhvert som tiden går skjønner jeg at forstår på en annen måte. Jeg virkelig forstår – og lar jeg meg forbause.

Jeg blir forbauset når voksne damer sitter ved kjøkkenvinduet med sladrespeil på kjøkkendøra. Jeg lar meg forbause når jeg oppdager at en overordnet klipper håret sitt på kontoret mens hun lar viktige saker på programmet seile forbi som en forlatt flaskepost. Forbauselsen er også tilstede når jeg drar med barn på fritidsaktiviteter. Jeg er selvsagt klar over at foreldre presser barn, og at de kjefter mens de tror at ingen ser de. Det er bare måten og de harde stemmene som gjør meg forbauset. Jeg kunne kanskje, et understreket kanskje, trodd at noen fikk seg til å tatovere et bilde av barnet sitt på venstre skulder. Jeg blir likevel forbauset når noen faktisk gjør det. Jeg har aldri vært særlig fattig og har forsåvidt vokst opp i en grei middelklasse, men et sted der inne har jeg fått med meg noe om at de rike har det best. Leker best. Jeg lar meg derfor forbause over at det ikke virker som rike barn leker. Jeg snakker med de i butikken eller på lekeplassen fordi døtrene min kjenner barna, men de tør såvidt svare og ser blygt i gulvet. Klærne er pene og rene. Det er ikke det.

Forbauset av meg selv kan jeg bli. Jeg liker å tro at jeg er tilstede og får med meg det meste. Det gjør jeg nok. Likevel hender det at tiden går meg litt hus forbi og selv om jeg som regel henter meg inn, lar jeg meg forbause over at noen vet mer enn meg. Jeg må ha levd i en boble, eller kjent mange som er mindre oppdaterte enn hva jeg er. Samtidig tror jeg ikke det. Det er ikke altfor lenge siden jeg skiftet miljø. Tidligere har det meste vært plankekjøring, forbauselse er kanskje det som må til før det forandres der oppe? Forbauselser som strekkehjelp?

For tiden kryr dagene av forbauselser og aha-opplevelser.

 I think I like it.

2 kommentar to “Forbauset”

  1. turkis said

    Forbauset er et fint ord. Det er et forbausende fint ord.

  2. impen said

    Ja, det har en forbausende fin klang over seg.

Legg igjen en kommentar

 
