impelimps sted

en imp krysser sitt nett

Litt logikk

Posted by impelimp den februar 14, 2007

redoppg1.JPG

Hvis det er en vokal på en side av kortet er det alltid en blå firkant på den andre siden. Hvilke av de fire kortene trenger du å snu for å avgjøre om regelen er sann – og hvorfor (Wason, 1977)?

13 kommentar to “Litt logikk”

  1. Du mener at jeg skal tenke. Jeg har feber, jo!

  2. Avil said

    Hvis du snur A og det er blå på andre siden, er det i alle tilfelle sant at det er blå på baksida av alle vokalene her. Regelen seier ingenting om at det ikkje også kan vere blå på andre sida av blanke eller konsonantkort.

  3. impen said

    Det er kun snakk om kort med en blå side og en side med en vokal.

  4. muppyen said

    Jeg bare vet at mensa ikke vil ha meg som medlem. Jeg bare vet det.

  5. impen said

    Jeg har forresten laget de firkantene selv. I Paint. Jeg er det største datageniet ever.

  6. muppyen said

    Jeg er mektig imponert.

  7. Cathrine said

    Må man ikke bare snu den blå da??

  8. turkis said

    Jeg hadde snudd den blå så brått at jeg blåste opp de andre kortene også, og dermed fikk jeg se alle. *tar imot applaus*

  9. Cathrine said

    Jeg mener fortsatt man bare må snu den blå for å få bekreftet dette vokalgreiene 🙂

  10. Avil said

    Eg har jo forklart kva ein skal gjere og kvifor. *peikar på kommentar #2*

  11. impen said

    Det er feil. Regelen kan bare forkastes ved å snu A og den hvite firkanten. Hvis det er en hvit firkant bak vokalen eller en vokal bak den hvite firkanten stemmer ikke regelen jeg ga over.

  12. Avil said

    Ja, sjølvsagt har du rett, om det er vokal bak den kvite er jo rgelen feil.

  13. impen said

    Nettopp.

Legg igjen en kommentar

 
