impelimps sted

en imp krysser sitt nett

Minutter

Posted by impelimp den januar 27, 2007

Tidsklemme, sier du? Har ikke tid. Jeg må skynde meg. Hit og dit, skal, skal, skal, må, må, må. Hva er det du må hele tiden? Hvor skal du? Hva er det du leter etter? Har du noensinne vært i nærheten av å finne det? Hva er det som driver deg når du som ung mann roper høyest i butikken fordi du vil ha tak i en ansatt? Er det din døende bestemor som skal få sine siste karameller, eller er det deg selv som trenger akkurat den typen tacopulver fordi du må skynde deg å få maten på bordet før tippekampen begynner? Hvorfor blir du  sint når den grønnkledte sier, «nei, vi fører ikke det merket, du må forsøke Meny.» Det tar deg to minutter å gå, men du har visst ikke tid og river med deg en Grandiosa i stedet.

Jeg har sett deg når du er i banken. Da er du gjerne en mann i dress som banner og sverter fordi du glemte å ta kølapp. Jeg skjønner at du jobber og står på og at verden må gå fremover, men du ser sliten ut. Hodet ditt er rødt og svetten renner til halsen. Du puster også. Ikke stille og lett, men høyt og brusende. Jeg får lyst til å gi deg min lapp, men jeg har ingen lapp. Jeg bare står der.

I går så jeg deg i barnehagen. Du skulle hente datteren din. Da var du en dame. En dame med fin kåpe og nydelig frisyre. Datteren din hadde tegnet til deg. Det var en flott tegning. «Til mamma», hadde femåringen skrevet. «Hva er dette,» spør du. «Åja, en tegning, så fin», svarer du før datteren har åpnet munnen. Du fortsetter: «Vi må skynde oss. Knut og Marit kommer på besøk etterpå. Jeg skal lage mat og du må få på deg. Si hade til Line, da. Siiiiiilje, hører du. Vi har det travelt.» Silje vil ikke gå og gråter. Du får på henne klærne. Jeg får lyst til å gi deg noen minutter. Kanskje det holder med ett? Siden jeg ikke kan, håper jeg at du har evnen til å finne minuttet selv. Slik at Silje kan lære?

 Det er lørdag i dag. Jeg har mange minutter.

7 kommentar to “Minutter”

  1. Allikin said

    Åh. Dette var fint. Takk!

  2. Avil said

    *tek til seg*

  3. impen said

    Bare hyggelig, Allikin.

  4. impen said

    Det er fint med de som tar til seg også.

    *spammer*

  5. Mathilde said

    Ja, hva er det vi stresser etter? :kjenner etter:

  6. turkis said

    Tid, ja. Det må jeg bli flinkere til. *roper til datteren at hun må få på seg turnklærne*

  7. impen said

    Kanskje det er jeg som har for lite å gjøre?

Legg igjen en kommentar

 
