impelimps sted

en imp krysser sitt nett

Takk, kjære nabo

Posted by impelimp den januar 18, 2007

For at du glemte spaghettikjelen på komfyren i natt. Den velkokte spaghettien bidro til at jeg ble redd. Mine to døtre hylte og det var stor oppstandelse for de ville gjerne redde alle lekene før de forlot leiligheten som de mente de så sto i lys lue. Jeg beroliget alt jeg kunne med at det nok er falsk alarm, eller iallefall brann i en annen leilighet. «Hvordan vet du det», spør den eldste. Jeg ble svar skyldig for jeg visste igrunnen ingenting, men jeg kunne ikke se noen flammer og måtte tro mine halvåpne øyne. Jeg fikk på klær, fant frem tepper og dresser til barna mens det hylte intenst i ørene. Det var betryggende god lyd i den alarmen. Ute er naboene samlet klokken 04.  Vi venter og venter, praten er ikke spesielt livlig og en mann står ved siden av en kjele som ligger slengt i snøen. «Beklager, beklager», sier han til de som går forbi. Det er ikke annet å gjøre enn å smile halvtrøtt til den stakkars mannen mens jeg sier at det er slikt som skjer. Bitteliten mann i stor anorakk. Kjøkkenvinduet sto åpent, og det var svart i vinduskarmene. Dette kunne gått verre. Etter en halvtime dukker to Securitasvakter opp for å få av ulingen. Vi puster lettet ut. Litt bekymringsfullt er det at det ikke er direktevarsling til brannvesenet her vi bor. Securitas lovte at de skulle sjekke det opp.

Eldstedatter har hatt brannskrekk i lange tider og vi har snakket mye om brann i dag. Det så faktisk ut til å berolige henne at varslingen fungerer. Når det er sagt håper jeg at jeg slipper å våkne med hjertet i halsen en annen gang. Jeg skjelver fremdeles.

7 kommentar to “Takk, kjære nabo”

  1. paraply said

    Ugh.
    Slikt er utrivelig.

  2. muppyen said

    På en måte kan det jo være greit med en brannøvelse, men midt på natten? Huff.

  3. impen said

    Det er som om den alarmen er i hodet mitt ennå. Først trodde jeg det var her inne så jeg forsøkte i halvsvime å slå på røykvarsleren med en kleshenger. Det som er betryggende er at vi er seriekoblet i miniblokka. Slik er det ikke overalt.

  4. paraply said

    Seriekoblet er bra.
    Selv om det kan være slitsomt. sånn som når noen glemmer spaghetti kjelen.
    Eller hvis noen popper popcorn.

  5. impen said

    Jeg kommer til å drømme om spaghettikjeler i natt. Dere kan poppe popcorn.

  6. turkis said

    Vi har separate røykvarslere og sprinkleranlegg. Hvis sprinkleranlegget slår ut i en av leilighetene, ringer brannklokkene i gangen. Jeg føler meg godt sikret.

    Håper dere slipper det igjen, Impen.

  7. impelimp said

    Jeg er glad for at du kjenner deg trygg.

Legg igjen en kommentar

 
